We werken als jeugdzorgregio nu zo’n jaar met de Beschikbaarheidswijzer. Het doel was om verwijzers (huisartsen, lokale teams en GI) het leven een stuk gemakkelijker te maken, doordat aanbod en wachttijd overzichtelijk op je scherm verschijnen. Het bespaart verwijzers kostbare tijd. De eerste stap was om aan te sluiten bij het platform en goed te monitoren hoe het loopt; de tweede stap is evaluatie en doorontwikkeling. En die laatste stap, daar zijn we nu mee gestart.
Nog even in het kort: wat is de Beschikbaarheidswijzer?
Voor de regio is het van belang dat verwijzers zo goed mogelijk inzicht hebben in welke partijen zijn ingekocht, wat de wachttijden zijn en op welke onderdelen zij zijn ingekocht. De Beschikbaarheidswijzer doet precies dat: Het platform geeft via de website of app duidelijkheid over welke (zorg)aanbieders wanneer plek hebben en welke hulp, zorg en ondersteuning precies geboden wordt. En informatie over wachttijden.
Meerdere zorgregio’s zijn aangesloten bij de dienst, waaronder jeugdzorgregio Zaanstreek-Waterland. De site is tot stand gekomen met de inbreng van een klankbordgroep. Hierin zat een aantal verwijzers, met name medewerkers van lokale teams.
Evaluatie en doorontwikkeling
Nu de site voor onze regio een jaar live is, is het tijd om deze te evalueren. Wat kan beter, wat kan anders? We hebben het in de evaluatie gehad over hoe het nu loopt. Wat moet het platform voor informatie verschaffen en doet het dat ook? Dan zien we meteen een paar zaken die beter kunnen. Want de informatie bevat soms partijen of producten die niet door ons zijn ingekocht. Ook de wachttijdenvermeldingen zijn niet altijd 100% actueel.
Waarom het nog niet werkt zoals we willen
Dat de Beschikbaarheidswijzer nog niet optimaal werkt, heeft drie redenen. Ten eerste is de manier van zoeken, via SPIC, niet efficiënt. Ten tweede leveren aanbieders weleens onvolledige informatie aan, of ze leveren informatie aan voor diensten waarvoor ze niet zijn ingekocht. Dan staat bijvoorbeeld hun volledige aanbod op de Beschikbaarheidswijzer. Dan klopt de informatie niet meer. Ten slotte hebben we ook het voornemen om ook het lokale aanbod (segment A en preventie) via de website te laten zien. Dit zal in een latere fase aan bod komen. Kortom, ruimte voor verbetering.
En nu?
We zullen aanbieders benaderen om de Beschikbaarheidswijzer goed in te vullen. We gaan de komende tijd dus een rondje doen langs de aanbieders en we gaan in gesprek met de klankbordgroep over knelpunten. We gaan ook bij regio’s die al langer met de Beschikbaarheidswijzer werken praten over of zij nog tips hebben vanuit hun ervaringen. We gaan ook de indeling herzien en dit ook nog een keer toetsen bij een aantal van jullie. En we willen nog steeds graag kijken of er meer aanbod, ook op het gebied van preventie, op de site kan. Kortom, werk aan de winkel.
Wil jij iets kwijt over je ervaringen met de Beschikbaarheidswijzer of ben je aanbieder en heb je vragen? Neem contact via onze mailbox: jzrzw@zaanstad.nl.